Als ICT-student of -professional moet je allerlei ICT-uitdagingen oplossen. Je kan bijvoorbeeld een Web developer opleiding dan krijg je ook te maken met ICT onderzoeksmethodes kan het beantwoorden van de vragen en het aanpakken van de problemen of kansen van je ICT-project vereist onderzoek en vaak een combinatie van verschillende ICT-onderzoeksmethoden. We gaan wat een reeks verschillende onderzoeksmethoden voorleggen, dat u kunt zien dat er verschillende soorten methodes zijn die je kan gebruiken of zelfs combineren. Zorg ervoor dat u strategieën combineert om de trade-offs tussen overzicht en zekerheid, en tussen expertise en fit aan te pakken. Denk ook aan het mengen van methoden die meer data- of inspiratie gericht zijn.

In de meeste gevallen is voor elke fase van uw project onderzoek nodig. Een voorbeeld van fasering en mogelijke methoden vindt u hier. U kunt ook beginnen bij deze lijst van methoden gerangschikt naar onderzoeksstrategie.

Er bestaan verschillende soorten ICT onderzoeksmethodes:

  • Bibliotheek 
  • Veld 
  • Lab 
  • Showroom 
  • Workshop

Bibliotheek

Deze methode bestaan het onderzoek op verschillende grote stukken informatie. Dit kan je doen op verschillende manieren zoals community research. Community research, de vraag die je hier mee moest stellen is: Hebben anderen het probleem al aangepakt? Door de kennis van uw collega’s te gebruiken, kunt u de zaken aanzienlijk versnellen. Zoek naar het probleem waar je mee worstelt in een online community waarvan je weet dat je die kunt vertrouwen. Begin je zoektocht zo specifiek mogelijk. Stel vragen als je de eerste lijkt te zijn die dit probleem voorlegt.

Overige ICT onderzoeksmethodes die in deze soort vallen zijn:

  • Interview met een exper
  • SWOT analyse
  • Design patroon onderzoek
  • Product analyse
  • Literatuur onderzoek
ICT onderzoeksmethodes

Veld

Is het onderzoeken van het onderwerp, maar op een persoonlijk informatie te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden een focusgroep, een focusgroepdiscussie is een efficiënte manier om inzicht te krijgen in hoe mensen over een kwestie denken, zonder elke persoon afzonderlijk te hoeven interviewen. Nodig een groep van 5-10 mensen uit voor een discussie van 45-90 minuten, die kan gaan over een vraag, onderwerp of prototype. Creëer een positieve sfeer: stel mensen op hun gemak, herinner hen er regelmatig aan dat ieders mening ertoe doet, zorg voor diversiteit onder de deelnemers en ga daarmee om. 

Je kunt ook een enquête afnemen bij je doelgroep: Verzamel informatie (meestal kwantitatief) van een grote steekproef van uw doelgroep. Ontwikkel een vragenlijst en geef die via de juiste kanalen aan een representatieve steekproef van deelnemers. U kunt verschillende online tools gebruiken om de antwoorden te analyseren.

Overige ICT onderzoeksmethodes die in deze soort vallen zijn:

  • Document analyse
  • Onderzoeken 
  • Observatie
  • Problemen analyse
  • Interview

Lab

Met deze methode doe je onderzoek door middel van het testen om er achter te komen naar wat je aan het onderzoeken bent. 

Een van de methodes is A/B testen. Een kleine verandering in een ontwerp kan het gebruikersgedrag veranderen op manieren die moeilijk te detecteren zijn in een bruikbaarheidstest. Met een A/B-test kunt u het echte gebruikersgedrag vergelijken tussen verschillende versies van een product.

Overige methodes die in deze soort vallen zijn:

  • Componenten test
  • Computer stimulatie
  • Data analysis
  • Beveiliging test
  • Gebruikheid test

Zo zijn er ook nog andere soorten ICT onderzoek methodes zoals: showroom en workshop die we laten een keer gaan bespreken. Maar voor nu heb je de belangrijkste ICT onderzoeksmethoden op een rijtje.

Als je interesse heb in het doen van een ICT opleiding: https://www.bit-academy.nl/

Scroll naar boven